Woning verkopen in 7 stappen

Een woning verkopen met een NVM makelaar doet u in 7 stappen. Lees wat er allemaal komt kijken bij het verkopen van uw woning. 


1. Vraagprijs bepalen
Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Daarom komen wij bij u thuis om de woning te inspecteren. Wij letten dan op de ligging en de technische staat van uw woning. Ook willen we de financiële zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen of erfpacht van u weten. Belangrijk is de informatie over eventuele gebreken. U kunt daar – indien u dat niet meldt – door de koper achteraf op worden aangesproken. Via de NVM-database voor woonobjecten controleren wij verder de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving.

2. Het publiciteitsplan opstellen
Goede marketing is ook bij woningverkoop belangrijk. Afhankelijk van uw wensen en budget stellen wij een uitgekiend publiciteitsplan op, waarbij kan worden geadverteerd in diverse media. Ook de inzet van sociale media wordt hierin meegenomen. Uw woning wordt ook uitgebreid op funda.nl geplaatst. Funda is al jarenlang de best bezochte woningsite van Nederland.

3. De woning verkoopgereed maken 
Zorg dat uw woning er netjes bij staat. Potentiële kopers moeten het gevoel hebben dat het prettig wonen is. Verhelp kleine mankementen, bijvoorbeeld een lekkende kraan, een klemmende deur en een raam met een barst. Zorg ook dat de tuin er uitnodigend uitziet.

4. De bezichtiging 
Als NVM-verkoopmakelaar coördineren wij en begeleiden we de bezichtigingen. In overleg met u en de kandidaat-kopers, stellen we een tijdstip vast. Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren. Daarnaast heeft u ook als verkoper te maken met mededelingsplicht.

De bezichtiging biedt ons als NVM-verkoopmakelaar een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. Wij brengen na de bezichtiging altijd verslag aan u uit over het resultaat. 

5. De onderhandelingen
Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op de NVM-Makelaar. Door onze ervaring weten we niet alleen wat uw huis minimaal moet opbrengen, maar ook hoe u er zoveel mogelijk voor kunt krijgen. 

Wanneer er meerdere bieders zijn, voorkomen wiij dat u (kostbare) fouten maakt. Daarom stellen wij samen met u vooraf vast welke biedingstactiek u het best kunt volgen.

Vaak gaat een bod van een koper gepaard met zogenaamde ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Bijvoorbeeld als de koper de financiering niet rond kan krijgen, geen huisvestingsvergunning kan krijgen of als er een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies is. 

Naast deze voorwaarden maakt u met de koper ook afspraken over de datum van levering en de zaken die achterblijven in het huis, al dan niet tegen een aanvullende vergoeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gordijnen, de vloerbedekking of bepaalde verlichting.

6. De ondertekening van de koopakte
Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Lees de akte zorgvuldig door en zet pas uw handtekening als alles volgens u juist is weergegeven. 

Schroom ook niet ons nadere uitleg te vragen als iets u niet duidelijk is. Wij informeren u uitgebreid over uw rechten en plichten. Zo komt u niet voor verrassingen te staan. Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de akte. Vanaf dat moment heeft hij nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin hij alsnog van de aankoop kan afzien. Eveneens kan het koopcontract nog ontbonden worden op basis van de ontbindende voorwaarden die erin staan.

7. Naar de notaris
De ondertekende koopakte en alle relevante stukken gaan samen met een kopie van uw rijbewijs of identiteitsbewijs naar de notaris. Zodra de notaris de koopakte heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. Een aantal dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening.


Meer informatie over het verkopen van uw woning? Neem contact op met een van onze medewerkers.

Bron NVM

Deel via social media